Evensong in St. Joriskerk

De Evensongs, met muziek in de Engelse traditie, genieten in ons land grote populariteit, zowel bij geregelde kerkgangers als bij mensen die daar niet zo vertrouwd mee zijn. Ook in de regio trekken ze veel publiek, zoals in Utrecht, Rhenen en Wijk bij Duurstede. Ook Amersfoort kent een bloeiende traditie; al vanaf 2002 worden onder auspiciën van de Raad van Kerken in de Sint Joriskerk zes maal per jaar Vespers georganiseerd die het karakter hebben van een Choral Evensong.

Het St. Joris Kamerkoor, Capella Amersfoort, Vocaal Ensemble Voxtet en de Amersfoortse Cantorij verlenen geregeld medewerking aan deze vieringen.

Deze nieuwe serie is gepland op de zondagmiddag, 15.30 uur.
Dat bleek een goede keuze. ‘Er is veel animo onder musici van binnen en buiten de stad om mee te werken aan het initiatief, en de publieke belangstelling was zo groot dat we de Evensongs van het koorgedeelte naar het grote middenschip van de Sint Joriskerk moesten verplaatsen,’ zeggen Erik Idema (voorganger en lid van ‘Voxtet’) en Bas Ramselaar (dirigent van de Amersfoortse Cantorij), die samen met Koos van Noppen en Anje de Heer-de Jong deel uitmaken van de voorbereidende werkgroep.

Dit jaar is er nog een Evensong op

Zondag 31 oktober: 15.30 uur en op zondag 5 december 15.30 uur