Amersfoortse kerken op 4 mei

Activiteiten rondom Dodenherdenking zaterdag 4 mei

4 mei bij Kamp Amersfoort

De gedenkplaats en het bezoekersgebouw van Kamp Amersfoort zijn op 4 mei geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Om 18.45 uur start de Stille Tocht. De stoet loopt van het bezoekerscentrum van Kamp Amersfoort naar nationaal monument Gevangene voor het vuurpeloton en daarvandaan naar het Russisch Ereveld en de oorlogsgraven op begraafplaats Rusthof. Op het voorplein van Rusthof vindt een ceremonie plaats, bestaande uit een kranslegging, twee minuten stilte, het voorlezen van een gedicht en een toespraak.

Oecumenische gebedsviering bij Dodenherdenking
18.00-18.40 uur Sint Ansfriduskerk

Met stilte, woord, gebed en muziek worden de doden herdacht.

De viering is een gezamenlijk initiatief van de Sint Ansfriduskerk en de protestantse wijkgemeenten in Amersfoort-Zuid (Bergkerk, Fonteinkerk en Nieuwe Kerk). Voorgangers zijn ds. Wim Verschoor en Arie van de Wiel.

Burgemeester Bolsius zal bij de viering aanwezig zijn en spreken. Aansluitend kan men desgewenst naar Kamp Amersfoort gaan om mee te lopen in de Stille Tocht naar Rusthof.

Locatie: Sint Ansfriduskerk, Jacob Catslaan 28, Amersfoort

Bezinningsmoment in Liendert/Rustenburg Zaterdag om 19.00 uur
In  kerkelijk centrum De Bron, Vogelplein 1 in Liendert, een half uur van bezinning en reflectie, voorafgaand aan de dodenherdenking bij de Molendijkflat. Er is muziek, stilte, en enkele sprekers lezen gedichten voor. Vanaf half acht lopen we naar het monument bij de Burg. Molendijkflat om daar de dodenherdenking bij te wonen. De bijeenkomst wordt georganiseerd door kerken uit de wijken Kruiskamp en Liendert/Rustenburg.

Stille tocht in de binnenstad 19.45 uur
Deze tocht op initiatief van de Vereniging Geloofsgemeenschap ’t Zand en de Stichting Herdenkingsstenen, begint en eindigt bij de Franciscus Xaveriuskerk en duurt van 19.45 uur tot ongeveer 20.15 uur.

Achter in de kerk wordt u koffie aangeboden en u kunt aansluitend het bevrijdingsconcert bijwonen dat de gemeente Amersfoort  gratis aanbiedt.
Burgemeester Bolsius zal een toespraak houden.

Herdenkingsconcert door het Kamerkoor Fibonacci 21.00 uur
Traditioneel is er op de avond van 4 mei een gratis toegankelijk herdenkingsconcert in de SFX, ’t Zand 29, Amersfoort. Het concert wordt georganiseerd door de gemeente Amersfoort i.s.m. Scholen in de Kunst.

Met de titel Herdenken, Verlangen naar Vrede en Hoop wordt het concert dit jaar verzorgd door het kamerkoor Fibonacci o.l.v. Marijke van Leerzem. Het koor heeft een vaste kern van gevorderde of geschoolde zangers.

m.m.v. Angela Stevenson (cello), Evelyn Heuvelmans (hobo), Felicity Goodwin (vleugel), Wiena Bakker (verteller).
Op het programma staan liederen van hedendaagse componisten.

meer informatie: www.kamerkoorfibonacci.nl of via