Artistieke film kerkennacht

Je komt het weinig tegen dat de kerk een artistiek filmpje maakt om een activiteit te promoten. Maar voor de Kerkennacht die plaatsvindt van 23 tot 25 juni dit jaar, is dat wel gebeurd. Filmmaker Wessel van Wanrooij schoot beelden bij het thema ‘Meer dan een dak’, het leidmotief voor de Kerkennacht dit jaar. Aan de film werkt een aantal bekende Nederlanders mee. Bekijk de film
Gedicht Rob van Uden
Wessel van Wanrooij uit Rijen heeft een script gemaakt van twee minuten. Hij brengt een vrouw in beeld van ongeveer dertig jaar die langs een kerk loopt, wanneer ze zich aangesproken weet door een stem die kenners herkennen als de stem van de bisschop van Den Bosch. De bisschop spreekt een gedicht uit van Rob van Uden. Ondertussen kijkt de camera mee met de vrouw die de kerk ontdekt. Terwijl ze door de kerk loopt, verandert haar gestalte en zijn achtereenvolgens de secretaris van de Raad van Kerken (ds. Klaas van der Kamp) en de voorzitter van de synode van de Protestantse Kerk (ds. Karin van den Broeke) te zien.

Mgr. De Korte
Ondertussen spreekt mgr. Gerard de Korte tekst uit van een gedicht over ‘een meisje dat durft geloven dat dromen hier geborgen zijn’ en ‘een kind dat nog niet weet wat kruis of lijden is’. Uiteindelijk komt actrice Caroline Lichtenberg weer in beeld als de tekst afsluit met ‘de deur staat open, hier ben je thuis’.

Beelden
De filmploeg heeft drie dagen gebruikt om de film op te nemen. In de opnamen zijn de St. Jan in Den Bosch, de kapel van het Landelijk Dienstencentrum van de Protestantse Kerken in Utrecht en de Oud-Katholieke Kerk in Amersfoort verweven. Doel is op speelse wijze duidelijk te maken dat mensen in het weekend van 23 juni welkom zijn om kennis te nemen van wat er in kerken in Nederland aan schatten te zien is en wat er aan moois te beleven valt.