Luid de klimaat-noodklok op 1 december,

Het Bestuur van de Raad van Kerken van Amersfoort en Netwerk Groene Kerken Amersfoort stellen voor om op zaterdag 1 december van 11.58 – 12.00 uur (’s middags) de kerkklokken te luiden.
Dit klok-luiden moet worden opgevat als noodklok voor het klimaat.
Deze suggestie komt van het netwerk 033GroeneKerken, dat is verbonden met de Raad van Kerken Amersfoort, en is ingegeven door een oproep van Greenpeace (zie tekst onder dit bericht).

Het tijdstip van 1 december is bewust gekozen.  Drie jaar geleden in Parijs werd het Klimaatakkoord gesloten;
3 – 14 december dit jaar vindt in Katowice (Polen) de belangrijke voortgangsconferentie van de Verenigde Naties plaats.

Overwegingen om mee te doen aan deze actie:
– Het klimaatvraagstuk gaat iedereen aan, ook niet-kerkgangers. Die zullen waarderen dat kerken dit geluid laten horen.
– Er wordt gezorgd voor de nodige publiciteit rondom de actie. (Informeren van uw eigen kerkgangers over het doel van het klokgelui kunt u uiteraard het beste zelf doen.)
– Het klok-luiden duurt slechts twee minuten, is dus kort en eenmalig. Dat zal geen problemen (Hinderwet) opleveren met de gemeente. We zullen de gemeente vooraf informeren.
– Het Amersfoortse klokkenluidersgilde zal de klokken luiden van de Onze Lieve Vrouwe Toren. Wethouder Astrid Jansen wordt gevraagd hierbij aanwezig te zijn.

– Landelijk doen al bijna 200 kerken en carillons mee. Zoals de Sint Janskerk in Maastricht, het Stadscarillon in Enschede, en de Al Madinah moskee in Den Haag.

U kunt ook in uw vieringen op 2 december / 25 november  aandacht geven aan het klimaat en de klimaatconferentie, in uw voorbeden en/of mededelingen.

Nadere informatie kunt u krijgen bij het NetwerkGroeneKerkenAmersfoort : 033groenekerken@gmail.com , telefonisch bij: Johan van Dalen, tel 06 49377587 .
Als uw kerk meedoet, verzoeken wij u dit te melden op genoemd emailadres.

Met vriendelijke groet,

Huib Klamer,
secretaris Raad van Kerken Amersfoort,
lid netwerk 033GroeneKerken

______________________________

De oproep van Greenpeace

Graag nodig ik u vanuit Greenpeace uit voor een samenwerking dit najaar. Door heel Nederland luiden we op 1 december om 2 voor 12 ’s middags de ‘noodklok voor het klimaat’. Ons initiatief heeft de steun van landelijke netwerk van Groene Kerken en Kerk in Actie. Meerdere Groene Kerken, maar ook andere kerken en geloofsgemeenschappen doen al mee. We hopen daarom van harte dat ook u zich aansluit. Heeft u geen klok, of komt het moment niet goed uit, dan kunt u ook op andere wijze deelnemen.

Zaterdag 1 december is aan de vooravond van de internationale klimaatconferentie in Polen. De Noordpool smelt, de zeespiegel stijgt en oogsten mislukken. Klimaatverandering is niet meer te ontkennen. Wij zeggen: gevaarlijke opwarming van de aarde kan nog steeds voorkomen worden, maar het is de hoogste tijd om in actie te komen. Doet u mee?

Meer informatie op de website van Greenpeace

(https://www.greenpeace.org/nl/klimaatverandering/10404/uitnodiging-voor-alle-kerken-moskeeen-gemeentehuizen-en-carillons-luid-de-noodklok-voor-het-klimaat/)

Bericht bewerken