Patriarch Bartholomeos I voor het eerst naar Taizé

Bartholomeos I, de oecumenische patriarch van Constantinopel, bezoekt op 25 april voor het eerst de gemeenschap van Taizé in Bourgondië.

Broeder Alois, prior van de gemeenschap © Gemeenschap van TaizéBroeder Alois, prior van de gemeenschap © Gemeenschap van Taizé

Bartholomeos I, de oecumenische patriarch van Constantinopel, brengt op 25 april voor het eerst een bezoek aan de oecumenische gemeenschap van Taizé. Dat heeft broeder Alois, de prior van de Taizé-gemeenschap, officieel bevestigd. Patriarch Bartholomeos bezoekt ook het Orthodoxe Centrum in het Zwitserse Chambésy, dat zijn 50ste verjaardag viert.

Blikvanger van het eerste bezoek van de oecumenische patriarch aan de  Taizé-gemeenschap wordt het gemeenschappelijke gebed om 12 uur, in de Verzoeningskerk van Taizé, samen met de broeders, vertegenwoordigers van verschillende Kerken en de jongeren die in Taizé aanwezig zijn.

Taizé wordt beschouwd als een van de belangrijkste plaatsen van de oecumenische beweging. Met enkele vrienden en gelijkgestemden stichtte de Zwitser Roger Schutz (1915-2005) kort na de oorlog een gemeenschap in het kleine dorpje Taizé in Bourgondië, waar hij eerst Duitse krijgsgevangenen en oorlogswezen had opgevangen. In 1949 legden de eerste zeven (protestantse) broeders er hun kloostergeloften af en in 1968 werd de eerste katholieke broeder in de gemeenschap opgenomen. Tegenwoordig trekken nog jaarlijks zo’n 200.000 jongeren naar Taizé.

Bron: Gemeenschap van Taizé/kerknet