Brief van de Raad aan de Tweede Kamer

Voltooid leven
De Raad van Kerken heeft een brief geschreven aan de fracties in de Tweede Kamer. In deze brief uit de Raad haar zorgen over een wetsvoorstel dat hulp bij zelfdoding onder voorwaarden mogelijk maakt.

Minister Schippers heeft van een meerderheid van de Tweede Kamer groen licht gekregen om aan een dergelijk wetsvoorstel te gaan werken.

In de opsommingen die de minister tot nu toe van het vervolgtraject heeft gegeven, blijkt dat zij het kerkelijke referentiekader nog onvoldoende in beeld heeft. Daarom wordt er op aangedrongen om ook de ervaringen en opvattingen van de kerken in beeld te houden.

De kerken willen graag betrokken zijn bij (de voorbereiding op) de verdere discussies, waarin de fracties van de Tweede Kamer voor de moeilijke verantwoordelijkheid staat om verder invulling te geven aan de contouren van het beleid.

De Raad van Kerken houdt zich – in de vorm van een speciale kerngroep – al geruime tijd bezig met de problematiek van de keuzes rond het levenseinde. Insteek voor haar bijdrage aan het debat is niet om gemakkelijke antwoorden te geven, die zijn er naar het idee van de Raad niet. Wel wil de Raad recht doen aan de fundamentele waarden die aan de orde zijn op het moment dat er gesproken over voltooid leven en het afscheid van het leven hier.

Lees hier de volledige brief van de Raad van Kerken aan de Tweede Kamerfracties