Interreligieus gebed in Stille-Nacht-dorp

In de Oostenrijkse plaats Oberndorf bei Salzburg vindt op 17 november een interreligieuze vredesontmoeting plaats in het kader van de 200ste verjaardag van het wereldberoemde kerstlied Stille Nacht.

Wilfried Haslauer, de gouverneur van de deelstaat Salzburg, heeft toegezegd aan de bijeenkomst deel te nemen. Die vindt bij goed weer plaats op de Stille Nacht-Platz en bij slecht weer in de plaatselijke parochiekerk.

Parochiekerk van Sint-Nicolaas in Oberndorf bei Salzburg, waar voor het allereerst ‘Stille Nacht’ werd opgevoerd (bron: Wikimedia Commons).In de kerstnacht van 1818 vond in de Sint-Nicolaaskerk in Oberndorf de première plaats van Stille Nacht, heilige Nacht. De tekst werd geschreven door de priester Joseph Mohr; de muziek werd gecomponeerd door organist Franz Xaver Gruber.

Stille Nacht is een oproep tot vrede op alle niveaus, aldus het aartsbisdom Salzburg; de tekst van het lied zegt “dat het niet strookt met de menselijke bestemming om afzonderlijk en vijandig tegenover elkaar te staan”.

Tijdens de bijeenkomst op 17 november zullen diverse religieuze leiders van Salzburg voorgaan in gebed, onder wie de rooms-katholieke hulpbisschop Hansjörg Hofer, de protestantse superintendent Olivier Dantine en synagogepresident Marko Feingold, de oudste Holocaust-overlevende van Oostenrijk.