Welkom Hier Amersfoort

welkom-rvkVluchtelingen – lokale initiatieven – debat

Op zaterdag 12 november vindt in de Bergkerk de manifestatie Welkom Hier Amersfoort plaats: dé plek om met landelijke en Amersfoortse organisaties, vrijwilligers en vluchtelingen te spreken over de vestiging van vluchtelingen in Nederland.  Ben je actief, wil je dat worden of heb je andere vragen: meld je aan voor één van onze workshops of loop tussen 13.00 en 17.00 uur binnen voor een inspirerend programma!

Een ochtend voor diepgang

Welkom Hier Amersfoort wordt georganiseerd door Amersfoort Geeft Thuis, de landelijke Raad van Kerken en Justice and Peace Nederland. De dag start met een ochtendprogramma in het kader van de beraadsdag over vluchtelingen van de landelijke Raad van Kerken (RvK). Tussen 10.00 en 12.00 uur zijn er diverse workshops over o.a. de ontwikkelingen in de EU met betrekking tot vluchtelingen. Annemarieke Hollanders (secretaris Werkgroep Vluchtelingen landelijke RvK): “als kerken proberen we een humane omgang met vluchtelingen in onze samenleving scherp in de gaten te houden. Dat is voortdurend nodig, of het nu om enkelingen of om duizenden mensen gaat. Vluchtelingen zijn eigenlijk altijd in een kwetsbare positie en dat maakt dat je alert moet blijven op hun situatie. Het is geweldig om te zien dat mensen zich vanuit de kerken, en ook daarbuiten, in grote getalen als vrijwilligers inzetten. Dat willen we met elkaar delen tijdens Welkom Hier, en we zullen dus ook vieren hoeveel er al gedaan wordt”. Wees ook van harte welkom om deel te nemen aan de workshops van het ochtendprogramma. Aanmelden kan via  de website: www.welkomhier.nl/edities/amersfoort.

Middagprogramma met inspirerende initiatievenmarkt en divers podiumprogramma

Van 13.00 tot 17.00 uur kunnen bezoekers en deelnemers tijdens een initiatievenmarkt en een divers podiumprogramma ervaringen en mogelijke zorgen over de komst van vluchtelingen in de stad met elkaar delen. Maja Coric van Stichting Vluchtelingen Ambassadeurs zal het programma presenteren, waarbij ook vluchtelingen zelf uitgebreid aan het woord komen.

Want er wordt veel gedaan voor, door en met vluchtelingen in het hele land, en zeker ook in Amersfoort. Op de initiatievenmarkt kun je o.a. kennis maken met mensen uit projecten als ‘De Gezelligheid’ voor kinderen in het AZC en met de ‘Bergherberg’ waar taallessen worden gegeven. En natuurlijk zijn de mensen van ‘Gastgezin Amersfoort’ er om te vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar en de plannen die ze nog hebben. Michel Peters (Remonstranten): “Overal doen mensen hun best om vluchtelingen zich welkom te laten voelen. Hoe je ook tegen de komst van vluchtelingen aan kijkt – ook bij de Remonstranten zijn daarover verschillen van mening – die mensen zijn hier, het is een kwestie van humaniteit om ze bij te staan waar we kunnen. Door te laten zien wat er lokaal allemaal al gedaan wordt kunnen we anderen inspireren om zich ook in te gaan zetten”.

Meedoen aan Welkom Hier Amersfoort?

Kijk voor impressies van vorige edities van Welkom Hier en voor meer informatie en updates over het programma van Welkom Hier Amersfoort op: www.welkomhier.nl/edities/amersfoort Of op Facebook bij @manifestatiewelkomhier.