Kerk – zijn, nu en straks

Wat leren we van Corona?

zoombijeenkomst 10 mei  20.00 tot 21.30

Corona heeft heel ons het leven op zijn kop gezet. Het onnatuurlijke afstand bewaren verstoort diepgaand onze relaties: privé en in vriendenkring,  in werk, op school, uitgaan en recreatie. Ook kerken ondervinden de gevolgen; de gewone diensten en samenkomsten zijn  voorbij. Online vieringen zijn geen echte vervanging maar geven ook weer nieuwe mogelijkheden en dimensies.

Onzeker is hoelang Corona nog blijft doorwerken, ook na de vaccinaties.  Uit onderzoek komt naar voren dat  de band van mensen met de kerk losser wordt. Mensen raken de kerkgang ontwend. Het proces van secularisatie en vergrijzing, dat al langer gaande is, zal wellicht versnellen Voor wie al op een ‘randje’ staat kan deze tijd het laatste duwtje zijn om af te haken.

Dit is een moment voor kerken om zich bezinnen: Hoe verder?  Zijn nieuwe vormen van kerk-zijn nodig en mogelijk? Hoe blijven mensen verbonden met elkaar? En wat kunnen we juist betekenen voor mensen buiten onze eigen groep, juist nu?

Over deze vragen  hoort u eerst drie inleiders; achtereenvolgens:

– Jan Hoogland, bijzonder hoogleraar christelijke filosofie Universiteit Twente; docent bestuurskunde Vrije Universiteit;  lid Nederlands gereformeerde kerk Amersfoort-Noord
– Marieke den Braber, predikant De Hoeksteen  (protestants, PKN)
– Josephine van Pampus, pastor parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort (OLvA);  voorzitter Raad van Kerken Amersfoort.

Gespreksleider is Wiebo Spoelstra, vice-voorzitter Raad van Kerken Amersfoort, directeur Etty Hillesum Lyceum (Deventer), actief in de Fonteinkerk (protestants, PKN).

Na deze inleidingen gaan we met elkaar in gesprek in breakoutrooms,  en met de inleiders.

Informatie en opgave: secretariaatscc@gmail.com
Deelname is kosteloos.
Na opgave ontvang u een zoomlink.

Organisatie: Spiritueel Cultureel Centrum en Raad van Kerken Amersfoort