Rooms-katholiek in deze tijd

Katholieke bijdrage aan de Kerkproeverij.
brochure voor elke kerk of parochie

Rooms-Katholiek in deze tijd. Dat is de titel van een brochure die Adveniat deze zomer uitgeeft en die voor elke kerk of parochie onmisbaar is in de voorbereiding op en aanloop naar de dagen van 9 en 10 september. Dan openen alle kerken in Nederland hun deuren en roepen hun leden op om gasten uit te nodigen en mee te vragen naar de kerk. Ook de RK Kerk doet van harte mee aan deze landelijke actie die in Nederland ‘Kerkproeverij’ heet en vanuit Engeland is overgewaaid en daar de naam ‘Back to the Church’ heeft gekregen.

Hoe nodig je als lid van een parochie en kerk een gast uit? Wat zeg je tegen een vriend, collega of familielid die je graag een keer wilt meenemen naar de kerk? En wat kun je dan zeggen over de vraag: wat betekent het eigenlijk om rooms-katholiek te zijn. Op al deze vragen geeft deze inspirerende brochure ‘Rooms-katholiek in deze tijd’ antwoord. Met persoonlijke verhalen van katholieken die de weg terug hebben gevonden, met een mooie toelichting van deskundigen die op vaak verrassende manier het woord katholiek uitleggen, met een heldere samenvatting van sacramenten en met een lijst van tips om verder te lezen.

De landelijke actie om een gast mee te vragen naar de kerk is een initiatief van de Raad van Kerken. Alle aangesloten kerken doen mee. Het idee is afkomstig uit Engeland. Een van de initiatiefnemers daar is Michael Harvey die ooit door zijn moeder is gevraagd om mee te gaan naar de kerk. Die uitnodiging heeft zijn leven veranderd. Citaten van Michael Harvey zijn ook opgenomen in deze brochure. Die maakt deel uit van de serie Inspiratieboekjes die Adveniat elk kwartaal uitgeeft.

De brochure is geschreven door mgr. H. van den Hende (bisschop van Rotterdam, voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie), A. Bultsma, (vicaris van bisdom Groningen-Leeuwarden), Marjet de Jong, Marieke Smulders en Leo Fijen (allen werkzaam voor uitgeverij Adveniat)

Titel Rooms-Katholiek in deze tijd
Subtitel Thuis bij God, gastvrij voor anderen.
ISBN 9789492093516
46 pagina’s