Vijftig jaar Vredesweek

De vredesweek,
een initiatief van PAX, wordt al sinds 1967 gehouden rondom de internationale dag van de vrede op 21 september. In 2016 wordt de Vredesweek voor de 50e keer gevierd. Met de gedachte “iedereen die in vrede gelooft kan iets voor vrede doen“ heeft PAX een aantal jaren geleden Ambassades van Vrede opgericht in het hele land. Amersfoort heeft ook een Ambassade van Vrede die gevormd wordt door een groep enthousiaste mensen uit diverse religieuze, levensbeschouwelijke en maatschappelijke groeperingen.

Een week lang de aandacht richten op vrede. Dat gaat niet alleen over de noodzaak voor vrede ver weg, maar met de komst van vluchtelingen uit oorlogsgebieden komt de noodzaak het over vrede te hebben ook steeds dichterbij. De Ambassade heeft een bijna week vullend programma op diverse locaties voorbereid. Burgemeester Bolsius opent de week tijdens de vesperdienst in de Sint Joriskerk op zaterdag 17 september. Verder staat op het programma een CollegeTour met scholieren over de verbinding met Syrische vluchtelingen, een fiets-wandeltocht in het kader van ‘vrede verbindt’, een lezing van Erik Borgman en diverse levensbeschouwelijke vredesvieringen.
De afsluiting is op zondag 25 september met een viering bij het Apostolisch Genootschap.

Programma:
Zat 17 sept: 17.00u Vesperdienst St Joriskerk
Zon 18 sept: in diverse kerken zijn de zondagse vieringen in teken van de Vredesweek
Ma 19 sept: 13.00u. CollegeTour ‘Vrede verbindt’ over verbinding met Syrische vluchtelingen met Mohannad Sharrouf en burgemeester Lucas Bolsius in raadszaal (alleen op uitnodiging)
Wo 21 sept: 20.00u. Fonteinkerk, lezing over vredesmissies door brigadegeneraal Peer de Vries
Vr 23 sept: 20.00u. Johanneskerk, lezing van Erik Borgman
Zat 24 sept: 13.30u. Fiets/wandeltocht langs plekken van vrede en verbinding (duur 3 uur)
Zon 25 sept: 10.00u. Apostolisch genootschap: slotviering