Kunnen we met Kerstmis nog iets anders doen dan zeggen wat er niet kan, vanwege corona?

Uit die vraag ontstond ‘QRstmis’, een open uitnodiging om samen plekken, verhalen en daden van licht te maken in deze donkere tweede coronawinter.

Het initiatief van de Dominicus Amsterdam wordt gedragen door verschillende kerken, iedereen in het hele land kan meedoen.

Plekken van licht zijn kerken en andere gebedshuizen die op de middag van Eerste Kerstdag open zijn, om binnen te wandelen, te zitten, te zwijgen, bidden, naar muziek te luisteren, een kaars op te steken of iemand te ontmoeten.

Verhalen van licht zijn zeer korte verhalen (één of twee minuten) over ‘Kerstmis anders’: ervaringen van licht in het duister, warmte in de kou. Wie mee wil doen spreekt een verhaaltje in en stuurt die in. Je krijgt dan een QR-code die je zelf kunt rondsturen of ergens kunt aanplakken, zodat mensen die een ommetje maken het kunnen beluisteren via hun mobiele telefoon.

Daden van licht is de uitnodiging om eens te denken wie je sinds corona weinig hebt gezien, wie er in de schaduw is geraakt. Reik eens uit naar elkaar! En deel (als je wilt) iets van de ontmoeting via sociale media, met hashtag #QRstmis.

Doe je mee? KIJK OP QRSTMIS.NL