Studiemiddag over eucharistie

Toen enkele jaren geleden de Raad van Kerken begon met het thema ‘Beleving van eucharistie en avondmaal’ begon er min of meer gelijktijdig een onderzoekgroep waarin onder meer dr. Peter-Ben Smit, dr. Remco Robinson en dr. Maarten Wisse participeren, waarin ze een meetinstrument ontwikkelen om de beleving verder in kaart te brengen. De onderzoekers zijn inmiddels een behoorlijk een eind opgeschoten en willen de inhoud van de enquête en de voorlopige resultaten van een pilot graag bespreken met geïnteresseerden vanuit de kerken. Daarom organiseert de Raad van Kerken een studiemiddag op vrijdag 24 maart vanaf 13.30 uur tot ca. 16.00 uur waar geïnteresseerden in gesprek kunnen gaan met de onderzoekers.

De enquête biedt geloofsgemeenschappen kansen om binnen een proces van bezinning op de plaats van avondmaal of eucharistie meer informatie te verwerven over de beleving avondmaal of eucharistie bij kerkgangers. Zo draagt de enquête niet alleen bij aan wetenschappelijke gegevens over beleving van avondmaal of eucharistie, maar is het gebruik van de enquête ook nuttig voor geloofsgemeenschappen zelf.

Het programma op 24 maart bestaat uit twee hoofddelen. Eerst zullen de onderzoekers hun werk presenteren en laten zien hoe het werkt en hoe je er inzicht mee kunt krijgen in de manier waarop avondmaal of eucharistie beleefd wordt in de gemeente. In het tweede deel gaat het erom gemeenschappelijk toepassingen te verkennen. Hoe zou je dit instrument kunnen inzetten in gemeenteonderzoek en gemeenteopbouw? Wat zijn de oecumenische mogelijkheden?
Kort overzicht van het programma:
13:30: Opening door middagvoorzitter Joris Vercammen
13:45: Presentatie van de enquête door de onderzoekers
14:15: Korte reactie Iris Speckmann
14:25: Korte reactie Hans Schaeffer
14:45: Pauze
15:15: Uiteen in groepen om te kijken wat we in de praktijk met de enquête zouden kunnen doen
15:35: Inventarisatie van ideeën die opgekomen zijn.
15:50: Afsluiting
16:00: Borrel

Opgave voor studiemiddag rvk@raadvankerken.nl; er zijn voor de deelnemers geen kosten aan verbonden.

Foto: Kerkinterieur protestantse kerk Kuinre