Thema Landelijke Gebedsweek 2018

Thema landelijke gebedsweek 2018 ‘Recht door zee’

Datum
De Week van gebed voor de eenheid van de christenen is van 21 t/m 28 januari 2018.

Bijbeltekst
Het Engelse materiaal is inmiddels vertaald. Centraal staat: Exodus 15, vers 1 – 21.

Gebedskaartje downloaden: klik hier
Poster downloaden: klik hier (groot bestand)
Poster downloaden: klik hier (klein bestand)

Voor het bestelformulier: klik hier

Voor Exodus 15:2-21 in het Hebreeuws: klik hier

Introductie thema

Verdere toelichting:

Recht door zee’ thema Week van Gebed 2018

Vrijheid van slavernij belangrijk onderwerp in jaarlijkse gebedsweek
‘Recht door zee’ is het thema voor de Week van Gebed voor de eenheid van christenen. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 21 tot en met 28 januari 2018. Het thema haakt aan op het danklied van Mozes en Mirjam uit het Bijbelboek Exodus, en is afkomstig uit het Caribisch gebied. De Week van Gebed wordt georganiseerd door de Raad van Kerken en MissieNederland.

Jonathan Zeijl, relatiemanager bij MissieNederland: ‘Het verhaal over de bevrijding van het volk van God, is zeer aansprekend voor de Caribische christenen. Gods rechterhand leidde het volk Israël recht door zee. Daarmee deed God het volk recht, dat jarenlang onderdrukt was door de Egyptenaren. Tegenwoordig zien de Caribische christenen uit veel verschillende tradities de hand van God actief in het beëindigen van de slavernij’.

Klaas van der Kamp, algemeen secretaris van de Raad van Kerken: ‘De reddende daad van God die vrijheid brengt, is een samenbindende ervaring. Daarom is het lied van Mozes en Mirjam (Exodus 15) een voor de hand liggende keus voor het thema van de Week van Gebed 2018. Het is een lied van de overwinning op de onderdrukking. De tekst nodigt uit om verder na te denken over de manier hoe mensen het evangelie verstaan in deze tijd’. Voor de Week van Gebed wordt een orde van dienst en bezinningsmateriaal aangeboden voor acht dagen van gebed en bezinning. Ook worden er materialen ontwikkeld voor kinderen en tieners om te gebruiken in de kerk en op scholen. Aan de totstandkoming van dit materiaal werken christenen vanuit de volle breedte van de kerk.

De Raad van Kerken en MissieNederland kennen een lange gebedstraditie die teruggaat op initiatieven van ruim 150 jaar geleden. Wereldwijd bidden miljoenen christenen mee. In het samen bidden ervaren zij onderlinge verwantschap. Tegelijk tonen ze hun verantwoordelijkheid voor anderen door de problemen van de samenleving in de voorbeden een plek te geven. Afgelopen jaar hebben in Nederland naar schatting zo’n 200.000 mensen meegedaan met het initiatief.