Amersfoortse kerken luiden klokken voor Oekraïne

Op 24 februari 2023 is het 1 jaar geleden dat de Russische invasie in Oekraïne begon. Om stil te staan bij deze verschrikkelijke gebeurtenis heeft De Raad van Kerken Amersfoort alle kerken met een klok gevraagd om deze dag om 18:00 de klok te luiden. Door deze actie wil de Raad van Kerken Amersfoort opnieuw bewustzijn creëren voor de voortdurende oorlog in Oekraïne, en solidariteit met de Oekraïense bevolking. De klokken zullen ongeveer 5 minuten luiden.

Naast het luiden van de klokken is dominees en pastores van de diverse Amersfoortse kerken gevraagd om in de kerkdiensten van zondag 26 februari te bidden voor vrede en hoop voor Oekraïne.

Een heel aantal kerken én de befaamde Onze Lieve Vrouwetoren hebben inmiddels toegezegd mee te werken aan de actie. Onder de deelnemende kerken zijn de Sint Joriskerk, de Sint Ansfriduskerk, De Kandelaar, de Adventkerk, de Sint Franciscus Xaveriuskerk, de Bergkerk, de Johanneskerk en de Heilig Kruiskerk.

Om vooraf verder uitleg te geven bij de actie wordt er onder andere via social media een poster verspreid met meer informatie waarom de klokken luiden. Deze is te vinden op de Facebook-pagina van de Raad van Kerken Amersfoort. Voor het klokkenluiden is toestemming verleend door de gemeente Amersfoort.