Wake voor vluchtelingen 2023

Waken is ..
niet slapen, maar ontwaken
niet weglopen, maar stil staan
niet wegkijken, maar juist onder ogen zie
niet je doof houden, maar aanspreekbaar zijn

Waken is..
Opstaan
waakzaam zijn
wachten en verwachten
hoopwekkend.

(tekst met dank aan de basis van de wake, de Bethelkapel in Den Haag)

De Johanneskerk houdt wederom een wake in het kader van wereldvluchtelingendag (dat is op 20 juni). Sinds enige tijd is er de nacht van de vluchteling, in het weekend daaraan voorafgaand. Je kunt daaraan meedoen door die nacht een lange afstand te wandelen. Wij willen ook aan die nacht meedoen – maar dan door te waken.

Een wake van 24 uur in de kerk voor en met vluchtelingen

Dat betekent dat de Johanneskerk, het gebouw en de menskracht 24 uur ter beschikking staat om er te waken. We hopen dat velen in Amersfoort meedoen! Natuurlijk uit onze eigen kring, maar ook anderen die samen met ons op deze manier aandacht willen geven aan de situatie van vluchtelingen. Met liturgische momenten, maar ook met muziek, met ontmoeting, misschien wel een film…

We werken hierbij samen met de Raad van Kerken, de werkgroep ‘kerk en nieuwkomers’, en met de plaatselijke afdeling van Amnesty International.

Mogelijk komt er een onderdeel voor jongeren en een voor kinderen. Blijf op de hoogte!

De wake begint op 17 juni om 12 uur ‘s middags. Het programma wordt door velen vormgegeven. We willen jullie hierop wijzen en hiervoor van harte uitnodigen.

Kom gewoon langs
Kom met een idee om ongeveer 1,5 uur in te vullen.
Adopteer een tijdslot
Geef vorm aan een wake.
Doe mee als vrijwilliger.

Het voorlopige schema van de 24 uur vind je hier.

Alke Liebich