Bevrijdingsconcert in de Franciscus Xaverius, ’t Zand

Leven met oorlog, herdenken in vrede

“Als het kind dat wij ook zijn, denken wij aan hen die achterbleven en die in herinnering steeds weer levend bleken. “

Namens de gemeente Amersfoort verzorgt Brassband Amersfoort een bijzonder herdenkingsconcert op donderdag 4 mei a.s. in de St. Franciscus Xaveriuskerk in Amersfoort. Burgemeester Lucas Bolsius, Kamerkoor Capella Amersfoort en dichter Henk de Klerck verlenen ook hun waardevolle medewerking. Het concert start om 21.00 uur en is gratis toegankelijk.

Brassband Amersfoort is een koperorkest van zo’n 30 gevorderde amateurmuzikanten. In de afgelopen jaren heeft het orkest van zich laten horen met bijzondere optredens en programma’s, waarvoor het nationaal en internationaal prijzen in ontvangst mocht nemen.
Op 4 mei belichten orkest, koor en spreker de herinnering en het verdriet van verlies, maar ook de dankbaarheid aan hen die voor ons de vrede hebben gebracht.

Met kamerkoor Capella Amersfoort zullen enkele delen van het prachtige Karl Jenkins “Stabat Mater” worden vertolkt. Ook zal het bekende “Hymn to the Fallen” van John Williams, uit “Saving Private Ryan”, samen ten gehore worden gebracht. De avond wordt afgesloten met de finale uit Peter Graham’s “The Essence of Time”, waarbij de hoop op vrede op grootse wijze door de kerk zal klinken: “A time for peace”!

Traditie
Ieder jaar organiseert de gemeente Amersfoort in samenwerking met Amateurkunst033 | Scholen in de Kunst een herdenkingsconcert op 4 mei, in aanwezigheid van burgemeester Lucas Bolsius, aansluitend op de stille tocht vanaf Kamp Amersfoort. Het herdenkingsconcert wordt uitgevoerd door een Amersfoortse amateurkunstvereniging. De toegang is gratis.

Datum: donderdag 4 mei 2023
Plaats: St. Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 29, Amersfoort
Aanvang: 21.00 uur (kerk open vanaf 20.15 uur)
Prijs: gratis toegang