Wereldarmoededag 17 oktober

Maandag 17 oktober is de Wereld Armoede Dag, de werelddag van verzet tegen extreme armoede. Niet zonder reden, want zelfs in Nederland leven ongeveer 1 miljoen mensen in armoede. Tijdens deze dag, maar ook in de rest van de week worden in Amersfoort verschillende activiteiten rondom armoede georganiseerd.

Er zullen altijd arme mensen zijn in jullie land. Daarom geef ik jullie deze regel: Help iedereen die arm is of het moeilijk heeft. Geef zo veel als je kunt.

Deuteronomium 15:11

1. Op 17 oktober: twee activiteiten Pact Sam Sam
– Organisaties op het gebied van armoedebestrijding presenteren zich met creatieve, kunstzinnige posters die in etalages en achter ramen zijn opgehangen tijdens de Geld-ligt-niet-op-straatwandeling door het centrum van Amersfoort. De wandeling, waaraan iedereen kan meedoen, wordt maandag 17 oktober om 19.00 uur afgetrapt bij de Onze Lieve Vrouwetoren aan het Onze Lieve Vrouwekerkhof. De kunstwerken blijven tot 1 november in de binnenstad hangen.
-Meteen na de wandeling begint om 20.00 uur de voorstelling (On)Schuld in theater De Lieve Vrouw. Deze korte voorstelling, gebaseerd op ervaringsverhalen van jongeren, is ook los van de wandeling te bezoeken. Studio 52nd geeft met de voorstelling een kijkje in het hoofd van iemand met schulden. Jongeren die in armoede opgroeien, hielpen met het schrijven van de tekst. Pact Sam Sam is een organisatie in Amersfoort die initiatieven op het gebied van armoede bundelt.
Theatervoorstelling is gratis, wel even aanmelden bij: secretariaat@pacatsamsam.nl

www.pactsamsam.nl

2. Campagne Gemeente Amersfoort de wijken in!

Gemeente lanceert campagne: Geldzorgen? Er is hulp!

Gemeente Amersfoort is deze week een campagne gestart, gericht op hulp aan inwoners met geldzorgen. Want door de hoge energieprijzen en de inflatie komen steeds meer huishoudens in de financiële problemen. Het lukt hen niet meer om alle kosten voor levensonderhoud te betalen.

Tijdens de campagneweken kunnen mensen op verschillende plekken in de stad hulp, advies en informatie krijgen en zijn er professionals aanwezig om mensen te helpen bij het aanvragen van regelingen. De gemeente wil zo veel mogelijk inwoners helpen. Daarbij gaat het niet om alleen de lage inkomens, maar om iedereen met geldzorgen.

Nadya Aboyaakoub-Akkouh, wethouder Werk en Inkomen: “Er zijn diverse regelingen om mensen financieel te ondersteunen. Maar veelal weten mensen niet hoe deze aan te vragen. Daar kunnen we bij helpen. En als iemand niet in aanmerking komt voor een bestaande regeling, dan kijken we naar andere oplossingen. Ik wil daarom iedereen met geldzorgen oproepen: meld je en vraag hulp of advies. We vinden het belangrijk om je hulp te bieden en te luisteren naar je verhaal.”

Hulpteam gaat de wijken in

In de periode van 15 t/m 22 oktober gaat een hulpteam van de gemeente met coaches Participatie en Inkomen en medewerkers van Indebuurt033 de wijken in. Zij gaan inwoners helpen met informatie en advies, en het aanvragen van regelingen. Of gewoon een praatje met een kop koffie. Ze staan met een kraam op markten en winkelcentra, naast de Koffiebus en bij de Informatiewinkels van Indebuurt033.

Hier staat het hulpteam:

Zaterdag 15 oktober: Centrum

10-17 uur   Zaterdagmarkt Hof

Maandag 17 oktober:   Soesterkwartier / Schuilenburg

10-12 uur   Emmaüskerk, Noordewierweg 131

13.30 – 15.00 uur   Scala De Buitenkast, Ariaweg 115

Dinsdag 18 oktober: Liendert / Kruiskamp

Lees ook meer informatie over de wereldarmoededag